Coalitiepartners moeten taaltest kleuters nog finetunen

De Vlaamse regering gaat kleuters testen op het niveau van hun Nederlands. Maar de coalitiepartners zijn het nog niet eens over de modaliteiten van de test.

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) lanceerde gisteren het plan om alle kleuters te testen op het niveau van hun Nederlands voor ze doorstromen naar het lager onderwijs. Vanaf 2020 wordt de leerplichtleeftijd verlaagd naar vijf jaar. Weyts wil van die gelegenheid gebruikmaken om een gestandaardiseerde test in te voeren die taalachterstand opspoort. Een tijdige remediëring moet vermijden dat de kinderen de achterstand een hele schoolloopbaan meedragen.

De taalscreening bij kleuters is opgenomen in het Vlaamse regeerakkoord, dat de kennis van het Nederlands een 'absolute topprioriteit voor iedereen' noemt. De coalitiepartners laten zich dan ook positief uit over een uniform meetinstrument, want momenteel ontbreken vaak de cijfers voor een onderbouwd onderwijsbeleid. Maar de regeringspartijen zijn het nog niet eens over welke gevolgen dienen te worden gekoppeld aan de resultaten van de test.

Zo is een van de opties de slechtst scorende kleuters naar taalbadklassen te sturen. Als dat niet volstaat, kan een extra taalbadjaar worden opgelegd tussen de kleuterklas en de lagere school in. Sihame El Kaouakibi, Vlaams Parlementslid voor Open VLD, waarschuwt: 'Zo'n taalscreening mag geen toegangsexamen voor het lager onderwijs worden. Het is de bedoeling elk kind de sleutels voor een goede schoolloopbaan te geven, niet om deuren te sluiten.'

De vraag is dan ook hoe bindend de test moet zijn. 'De resultaten moeten bindend zijn in de zin dat ermee aan de slag wordt gegaan', zegt Weyts. 'Anders heeft het geen zin om te testen.' Voor CD&V kan de score alleen niet allesbepalend zijn. 'Er moet niet enkel naar het niveau worden gekeken, maar ook naar de sociale context', zegt Vlaams Parlementslid Loes Vandromme. 'We moeten naar onze kleuterleiders luisteren en hen vertrouwen in hun inschatting van wat het beste is voor elke leerling.'

Wat vaststaat: aparte taalbadklassen blijven een laatste remedie als alternatieven niet volstaan. 'Je moet werken met een continuüm van mogelijke trajecten', zegt Vandromme. 'Voor ons is het essentieel die taalintegratie zo lang als mogelijk in de klas te houden.' Ook El Kaouakibi benadrukt dat principe. 'Bovendien zijn de resultaten van de huidige taalbadklassen, zoals bij OKAN (de onthaalklassen voor nieuwkomers, red.), niet van die aard om aparte taalbadklassen als dé oplossing te zien.'

Bron : Sleiderink, N., & Van Vooren, Z. (2019, 5 november). Coalitiepartners moeten taaltest kleuters nog finetunen. De Tijd, p. 6.

Terug

Contact

Sihame El Kaouakibi

JJ House
Reynderstraat 6
2000 Antwerpen

 

Perscontact
Maarten Wegge
+32 494 29 71 43

info@sihame.be